Avrupa’yý Asya’ya baðlayan “1. Boðaziçi Köprüsü”nün temeli Beylerbeyi ayaklarý þantiyesinde; 20 Þubat 1970’de törenle atýldý. Kabataþ ve Kadýköy’den kalkan 2 adet þehirhatlarý vapuru, davetlileri taþýyarak tören alanýna getirdi. 21 pare top atýþýyla çalýþmalar baþladý... 20 Þubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)
Mart 1970’de Ortaköy ayaklarýnýn kazýsý baþladý. Hemen ardýndan da Beylerbeyi ayaklarýnýn kazýsý baþladý.
4 Aðustos 1971: Kule montajý
17 Aðustos 1971: Kule montajý
Ortaköy kulesinin inþaatý Mayýs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajýna baþlandý. Beylerbeyi kulelerinin montajýna ise Temmuz 1971’de baþlandý. 1972’nin Ocak ayýnda her iki çelik kule de yükseldi.
Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak baðlanmasý Kuleler tamamlanýnca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kýlavuz halat serildi ve bunlar kulelerden ayný anda çekilerek, ilk birleþim saðlandý (Ocak 1972)
Taþýyýcý çelik halatlarýn çekimi
Ardýndan, tellerin gerilim ve büküm iþlemleri 10 Haziran 1972’de baþladý ve köprünün açýlýþýna kadar sürdü. Ýtalya ve Ýngiltere’de hazýrlanan, içi boþ kutular þeklindeki 60 adet tabliyeyi oluþturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleþtirme þantiyesine býrakýldý ve burada montajlarý yapýlmaya baþlandý...
Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akýþýný saðlayacak olan yolu oluþturan, içleri boþ ve her iki uçlarýndaki dikey taþýyýcý halatlar yardýmýyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salýncak gibi asýlan ve birbirlerine lego oyuncaklarý gibi baðlanan, rijitleþtirilmiþ taþýyýcý bloklardý.
21 Þubat 1972: Kýlavuz halatlar çekili
Kuleler (henüz tabliyesiz)
Kulelerden birinin içi
Aralýk 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salýncak sistemiyle monte edilmeye baþlandý. Kulelerin tepesindeki vinçler yardýmýyla ve palangalar vasýtasýyla içi boþ tabliyeler aský halatlarýna baðlandýlar. Tabliyelerin yukarý çekilmesine köprünün ortasýndan baþlandý ve sýrasýyla iki uca doðru eþit sayýda çekildi.
Tabliyelerin orta kesimden baþlayan montajý
Tabliye montajý devam ediyor
26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandý. Ardýndan 60 adet tabliye birbirine kaynaklandý. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi...
26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken
26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajý tamamlanmak üzere
Nisan 1973’de kauçuk alaþýmlý çift kat asfaltýnýn dökümüne baþlandý. 1 Haziran 1973’de asfalt döküm iþlemi tamamlandý.
Köprü üzerinde kauçuk menþeili asfaltlama
Kulelerin altýndaki geçiþ noktalarýna, köprüdeki genleþmeye uyum saðlamasý amacýyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.
23 Temmuz 1973: Rolling leaflarýn montajý
Yaklaþým viyadüklerinin inþasýna (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Þubat 1973’de baþladý ve Mayýs 1973’de bitirildi.
Yaklaþým viyadüðü inþaatý
Ortaköy Yaklaþým viyadüðü inþaatý (Lido’nun yaný)
20 Temmuz 1973: Yaklaþým viyadüðü inþasý
8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiþ tecrübesi yapýldý.
Yaklaþým viyadüðü inþaatý
(Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçiþlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakasý birleþtirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974’de de Haliç Köprüsü açýldý).
(Haliç Köprüsü’nün inþaatý (henüz bitirilmiþ ve Çevre yolunun baðlantýsý tamamlanmýþ) 1973 sonlarý)
Tüm çalýþmalar tamamlandý ve köprü açýlýþa hazýrlandý...Ýnþaat bitmek üzere
Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açýldý... (Cumhuriyet’in 50. Yýldönümü)
Açýlýþ sabahý
30 Ekim 1973-Açýlýþ Günü Hazýrlýklarý-Mobil Þeref Tribünü Araçlarý gidiyorlar.
Açýlýþ töreni. Yeni alýnan Büssingler misafirleri getirmiþler ve beklemedeler... Köprünün açýldýðý gün halk o kadar yoðun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kiþi ayný anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasýna doðru ve bir süre sonra da her iki yakaya doðru karþýlýklý yürümeye baþladý (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endiþesi herhalde, “Aman köprünün baþýna bir þey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi). Açýlýþ þerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adýmlarýnýn çokluðu ve bu yoðunluðun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayýlmasý sonunda rezonans artýþý had safhaya girerek, köprü salýncak gibi sallanmaya baþlayýnca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçiþine son verildiðini gazeteler günlerce yazdýlar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçlarýn geçiþleri yerine onbinlerce adýmýn ayný anda zemine yaptýðý darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salýným artmaya baþlayýnca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hýzla sallanan salýncaðýn uzun süre sonra yavaþlayarak durmasý gibi)... Hatta gazetelerde þu örnek verilmiþti: “Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluþturmaz ama, bir tabur asker uygun adýmla köprüyü geçmeye çalýþýrsa, bu daha büyük tehlikedir.” Ayaklarýn ayný anda yere vurmasý yüzünden...
30 Ekim 1973: Tören Alaný-Yayalarýn yürüyüþü Baþladý...
30 Ekim 1973: Yoðun Yaya Geçiþi
Ýlk 24 saat içinde; 28.126 motorlu araç köprüden geçti. Bu rakam; 402 araba vapurunun taþýyacaðý araç adedine eþitti. Köprü 440 milyon liraya maloldu.
Köprünün açýldýðý hafta Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarýndan geçmeleri þartýyla) geçiþ; 2 Mayýs 1974’de verildi (Geçiþ ücreti 1 lira). Köprünün taþýyýcý ayaklarýnýn (daha doðrusu kulelerinin) dördünde de yayalarý yukarýya taþýyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunlarý kullanarak köprüye çýkarlar, yürüyerek karþýya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aþaðýya inerlerdi. Ancak köprüden aþaðýya atlayanlarýn sayýsýnýn artmasý yüzünden birkaç yýl sonra yayalara yasak geldi
|