ChatCity sohbet arkadaş sitesi ile oyun tavla ve okey oyna, sohbet muhabbet ortamını keşfet. Oyun, okey tavla oyna, kulüp aç ve kendi radyo yayınını yap
Forum sayfaları sohbet arkadaş sitesi ile oyun tavla ve okey oyna, sohbet muhabbet ortamını keşfet. Oyun, okey tavla oyna, kulüp aç erkek kız arkadaş bul
16 Mayıs 2024, Perşembe 15:59
ChatCity Forum
Chatcity Forumlarında mesaj yazmadan önce Forum
Kurallarını mutlaka okuyunuz...
10.Ara.2009 Per 14:49:38 (KADER) Günah işleyen bir kişi kendi iradesine uyarak mı günah işler yoksa kaderinde olduğu için?
Meselenin kısaca ifadesi şudur: İnsanın elinde irade vardır Biz buna cüzi irade diyoruz Cenabı Hakkın yaratmasına da külli irade halk etme kuvveti yani kudret diyoruz (Bunlar Allahın sıfatlarıdır) Mesele Cenab-ı Hakka ait yönü ile ele alındığında adeta Cenabı Hak zorluyor da olacak şeyler öyle oluyor şeklinde anlaşılır ve bu suretle de işin içine cebir giriyor Mesele insana ait yönüyle ele alındığı zaman ise insan kendi işlerini kendi yapıyor şeklinde anlaşılıyor ki o zaman da işin içine "herkes kendi fiilinin halıkı" düşüncesinden ibaret olan mutezile (Kaderi inkar ederek) düşüncesi giriyor
Kainatta olup biten her şeyi Allah yaratır Bu soruda "külli irade" diye geçen şey de işte budur Hatta "Vallahü halakaküm vema ta`melun: Sizi de işinizi de Allah yarattı " Yani sizin de sizden sadır (Yürek) olan efalin (En iyi üstün) de Halıkı yalnız Allahtır
MESELA: Siz bir taksi yapsanız bir ev inşa etseniz bu işleri yaratan Allahtır Siz ve efaliniz Allaha aitsiniz Ama ortaya gelen bütün bu işlerde size ait bir husus da vardır ki o da kesb (bir işi yapmadan önce ilgili kişiyin onayını almak) ve işlemektir Bu ise adi (Üstünlük farkı olmayan) bir şart ve basit bir sebeptir Tıpkı dünyaları aydınlatacak dev bir elektrik şebekesinin düğmesine DOKUNMAK gibi Bu durumda "Sizin hiçbir şeyiniz hiçbir müdahaleniz yok" denemeyeceği gibi işin tamamen size ait olduğu da söylenemez İş tamamıyla Allaha aittir Fakat Allah size ait bu işleri yaratırken sizin cüzi müdahalenizi de adi şart olarak kabul buyurmuş ve yapacağı şeyleri onun üzerine bina etmiştir
MESELA: Şu caminin içindeki elektrik mekanizmasını Allah kurmuş; işler ve çalışır hâle getirmiştir Yeniden bunu tenvir etme işi ameliyesi de Allaha aittir Elektron akımlarından bir ışık meydana getirme camiyi tenvir (Işıklandırma) etme birer fiildir (iş) Ve bunlar da "Nuran Nur Münevvirun (ışık veren) nur Musavvirun Nur" olan Hz. Allaha (C.C) aittir Ama bu caminin aydınlanması mevzuunda sizin de bir müdahaleniz vardır; o da Allahın kurduğu bu mekanizmada Allahın ayarladığı düğmeye sadece dokunmanızdır Sizin irade ve takatinizin çok fevkinde o mekanizmanın tenvir vazifesi yapması ise tamamen Allaha aittir
Bir nümune daha arz edelim: MESELA: hazırlanıp işler çalışır yürür hale getirilmiş bir makine düşünelim ki; sadece çalıştırmak için onun düğmesine dokunma vazifesi size verilmiş O makineyi harekete getirmek ise onu kuran ve inşa eden zata mahsustur Binaenaleyh (bundan dolayı) beşere ait bu küçük mübaşerete (bir işe başlama) "kesb" veya "Cüzi irade" diyoruz Allaha ait olana ise "halk etme yaratma" diyoruz Ve böylece bir irâde inkısamı karşımıza çıkıyor: A) Külli (tamamı) irade (bir şeyi yapıp yapmamaya karar verme gücü) B) Cüzi (azıcık) İrade ((bir şeyi yapıp yapmamaya karar verme gücü))
İrade dediğimiz ki; murat etme dileme demektir bu tamamen Allaha aittir "Vema teşaune illa en yeşa Allah = Allahın dilediğinden başkasını dileyemezsiniz Bu husus yanlış anlaşılmasın Biz böyle düşünürken kulun da "bir parmak dokundurma denecek kadar iradesi vardır" diyerek tamamen zorlamacı bir düşünceden uzaklaşmış bulunuyoruz İşi meydana getiren Allahtır derken de,mutezile mezhebi gibi düşünmediğimizi gösteriyoruz Bu suretle de ne Uluhiyetinde (Allahlık vasfı) ne de Rububiyetinde (Allahın bütün zaman ve mekanlarda her türlü varlığa muhtaç olduğu şeyleri vermesi) Allaha eş ve ortak koşmamış oluyoruz Allah (C.C) nasıl ki Zatında birdir; icraatında da birdir işini başkasına yaptırtmaz Allah (C.C) her şeyi kendisi yaratmıştır Fakat teklif imtihan gibi bir takım sırlar ve hikmetler için beşerin (insanın) mübaşeretini (girişme) de şartı adi (kıymetsiz) olarak kabul buyurmuştur
Meseleyi daha fazla tenvir (kıymetsiz) için Bediüzzaman hazretlerinin bu mevzuda irat (gelir) ettiği bir MİSALİ: sunmak istiyorum Diyor ki: "Sen bir çocuğun isteğiyle onu kucağına alsan; sonra sana dese ki; beni falan yere götür; sen de onu oraya götürsen; o da orada üşüyüp hastalansa sana: "Beni niye buraya getirdin" diye itirazda bulunabilir mi? tabii ki bulunamaz Çünkü; kendisi istedi Üstelik ona: "Sen istedin" diyerek iki de tokat vurursun Şimdi bu hususta çocuğun iradesi inkar edilebilir mi? Elbette edilemez Zira; o talep etti ve istedi Ama onu oraya götüren sensin Hastalanmayı da çocuk kendisi yapmadı Belki ondan sadece bir talep sadır oldu Binaenaleyh (bundan dolayı) burada hastalığı verenle oraya götüren ve bu işi talep eden birbirinden ayrılmış olur Biz kadere ve insanın iradesine bu mana ve bu anlayışla bakarız"