Bu konuyu Üstad Bediüzzaman şöyle ifade etmektedir:
“Eğer desen: "Bir çok defa dua ediyoruz kabul OLMUYOR Halbuki ayet umumidir (genel) her duaya cevap var ifade ediyor
Cevap vermek ayrıdır kabul etmek ayrıdır Her dua için cevap vermek var; fakat kabul etmek hem aynı matlubu (istek) vermek Cenabı Hakkın hikmetine tabidir MESELA:Hasta bir çocuk çağırır: "Ya Hekim! Bana bak" Hekim: Lebbeyk (Buyurunuz) der "Ne istersin?" cevap verir Çocuk: "Şu ilacı ver bana" der Hekim ise; ya aynen istediğini verir yahut onun maslahatına (birinden istenen şey) binaen (bu sebebten) ondan daha iyisini verir yahut hastalığına zarar olduğunu bilir hiç vermez İşte Cenab-ı Hak, Hakim-i (hükümdarların hükümdarı) Mutlak (şüphesiz) hazır nazır (bakan) olduğu için kulun duasına cevap verir Vahşet ve kimsesizlik dehşetini huzuruyla ve cevabıyla ünsiyete (Alışkanlık) çevirir Fakat insanın hevaperestane (Cenab-ı Hakk`ı dinin emirlerini unutmuş nefsine şiddetle muhabbet eden) ve heveskarane (İstekliler) tahakkümüyle (baskı) değil belki hikmet-i (Kainattaki ve yaradılıştaki İlahi amaç) Rabbaniyenin (Cenab-ı Hakk`a ait) iktizasıyla (gerekme) ya matlubunu (istek) veya daha evlasını (daha iyisi) verir veya hiç vermez”
Ayrıca bu konuda gelen hadisi şerifler de vardır ki Ebu Hüreyre (r.a) tan rivayet edilen bir hadisi şerifte Peygamberimiz (s.a.v)’in şöyle buyurduğu nakledilmektedir:
“Acele etmediği müddetçe her birinizin duasına icabet olunur Ancak şöyle diyerek acele eden var: "Ben Rabbime dua ettim duamı kabul etmedi” Müslim`in diğer bir rivayeti şöyledir: “Kul günah talep etmedikçe veya sıla-i (kavuşmak) rahmin (Acıma) kopmasını istemedikçe duası icabet görmeye (kabul edilmeye) devam eder” Yine Tirmizi`nin rivayetinde ise şöyledir: “Allah`a dua eden herkese Allah icabet (çağrıya gitme) eder Bu icabet ya dünyada peşin olur ya da AHİRETE saklanır yahut da dua ettiği miktarca günahından hafifletilmek suretiyle olur yeter ki günah talep etmemiş veya sıla-ı rahmin kopmasını istememiş olsun ya da acele etmemiş olsun”
Hadisten de anlaşılacağı gibi insan günah ve haram sayılan şeyleri istemedikçe duası kabul olunuyor.
İman ve Küfür Muvazeneleri 102 Buhârî, Daavat 22 sorularlaislamiyet |