fiogf49gjkf0d Filmi izlediğimde bu filmin sonu bana bir çeşit acı vermişti. Romanını da okumuştum. Kurgu olarak benzer bir yapıdaydı. Yani film, romanının yanında eksik olarak kalmıyordu. Yazarı da, yönetmeni de aynı noktadan hareketle ortak bir temayı işlemişlerdi. Daha doğrusu yazarının belirlediği biçimde romanın ana teması: “SEVGİ EMEK” ister düşüncesi üzerine kuruluydu.
Ama hala tanımlayamadığım ve içimde kalan bir tür eksiklik var bende ve hala bu filmin ana konusundan dolayı tatmin olmamadım.
Bu romanla ilgili kitabı kütüphanemden buldum ve tekrar karıştırmaya başladım... Bazı yerleri tekrar okudukça, filmin karelerini de hatırlamaya başladım.
Ortada şu var: seven ve iyi bir kamyon şoförü olarak mesleğine haiz bir genç... Bir taşra kızı ( romanda böyle) bizimkinde köylü kızı... Bir çırpıda aşk... Sonra bildik hikaye evlilik ve çocuk... “Yuva kurmak” bir nevi özlemdir... Onun yaşam içindeki parçacıkları da bir tür heves...
Evlilik severek yapılır ama sevgi bunun neresinde kalır bilmiyorum?...
Bir kadın ve erkekle olan ilişkide gerçekte severek yapılan alışkanlıklar ve özlemler nedir ki?
Asya kocası olan şoförü seviyor muydu?.. Genç delikanlının aslında öbür kadınla yaşadıkları ne olabilirdi ki?... Sahi Asya sevgi için ne kadar emek harcamıştı?...
O, iyi bir ev kadını idi... İşini iyi yapıyordu... İyi bir ev kadını sevgi için emek harcayan bir kadın değildir...
Yaşamın en ince çizgisi burada... Mihenk taşı gibi... Sevgi için önce özgürlük gerekir... Geçim kaygılarının ağır bastığı ve taraflardan birinin çalışarak eve getirdiklerine bağlı kalmak, sevgiyi öldüren bir ön koşuldur... Bu durumda sevgi tek taraflı olmaz... sevgi iki kişi ile yaşanır...
Asya ikinci kocası karşısında da özgür değildir... İkinci adam... Asya’yı sahiplenmiştir... Onunla oluşturduğu.... “huzurlu”... “güvenli” bir yaşamdır... Bu da bir tür “sosyal güvenlik” içinde bir yaşam biçimidir.
Asya ikinci kocasında da işini iyi yapan bir kadındır.... Yine... Kendi kendime soruyorum?... Asya sevgi için ne yapmıştır ikinci kocasında da?... Ne tür emek harcamıştır?...
Türkan Şoray bile bu rolü şaşkın oynadı... Hayır ona sorsak... O bile çok şey anlatır bize, sevgi için harcanan emekler üzerine...
Asya affetmeyi bilseydi... Belki de o zaman gerçekten bir emek harcamış olabilirdi?...
Bence Asya, şoför oğlanın ensesinden tutup... “Anlat oğlum şu hikayeyi bir de senin ağzından dinleyelim...” demeyi bilmeliydi.
Sadece bunu sorgulaması gerekiyordu ve ona sorular sorması lazımdı... Kim bilir belki de, sevgi için harcanan emek bu olsa gerek?...
Güven dolu yaşama ve huzura seçim yapmak kolaydır. Bunun için emek harcamanıza gerek yoktur, bu durumla karşılaştığınız yerde, trene atlar gibi atlamanız yeterlidir...
Kim atlamaz ki?...
Filmlerimizde böyle kadın tipi ile zor karşılaşırız... Sevgi için emek harcayan türüne yani. Bunun ne olduğu bile bilinebiliyor mu acaba?...
Aklımızda SEVGİ adına, iyi koca, iyi kadın tiplemesinden başka ne var ki?... Toplumun bize dayattığı iyi oyuncular olmak gerektiği dayatmasından başka?....
Hep şunu düşündüm... Asya’nın ikinci kocası Asya’yı sadece sahiplendi... Bu bir tür çıkar ilişkisiydi...
Nihayetinde, filmin son anlarında... Asya seçimini eski kocası şoför oğlandan yana yapmalıydı diye haykırıyor tüm bedenim...
Yapım Yılı: 1977
Oyuncular Türkan Şoray -- Asya Kadir İnanır -- İlyas Ahmet Mekin -- Cemşit Hülya Tuğlu
Yönetmen Atıf Yılmaz
Senarist Ali Özgentürk
Yapımcı Arif Keskiner
Müzik Cahit Berkay
Görüntü Yönetmeni Çetin Tunca
Roman Cengiz Aytmatov
|
Her şey,ama HER ŞEY emek ister...
Hiç bir emek boşa gitmez,ama hiç biri.Gitmiş gibi görünse de,farkına varılmadan ölünse de...
Sevmek de emek ister,sevişmek de,dövüşmek te,ögrenmek te,öğretmek te,sabretmek te,beklemek te,ulaşmak ta...
En kolay gözden çıkardıklarımız sa ,hiç uğraşmadan bize sunulmuş olanlardır,hazıra konduklarımız,bir damla ter dökmeden bizim olanlar...
Bu yüzden daha degerlidir,egri bügrü de olsa,kusurlu da olsa,bir emek ürünü,bir gönül ürünü olanlar,bir parmak izi gibi olanlar,ilmik ilmik elde dokunmuş bir kilim,bir halı gibi eşi bulunmayanlar,gözümüzden bile esirgediğimiz,gözümüz gibi baktıgımız...
BU YÜZDEN EN DEGERLİ İLİŞKİLERDİR ;BAŞTA OLMASA BİLE EMEK VERİP SÜRDÜRÜLMESİ ÇABA GEREKTİRİLENLER !
Herşey ama ,HER ŞEY emek ister.
Uyumak ile,uyanmak bile emek ister.
Yaşamak da emek ister,
Adam gibi yaşayıp da ölmek bile emek ister :) |
CureDone :
Benim en sevdigim Turk filmidir kendisi. Ancak her izledigimde gozlerim dolu dolu filmin (aslinda kitabinda denilebilir) yanlis oldugunu dusunurum. Ben de Asya ya yardim eden Ahmet Mekin in onun yalizligindan istifade edip kendi yalnizligina care bulmasini kabullenemedim. Acaba orada yaptigi yardim miydi yoksa Asya nin acizliginden faydalanmak miydi diye. Ki Ilyas in dolayisiyla Asya nin o aciz duruma dusmesine sebep olan kisidir aslinda Ahmet Mekin ve onlarin birlikteligini sona erdiren. Ilyas i obur kadin yuzunden suclu goren Asya nin acaba onun derdini anlayamamasindan dolayi kendisinde hata yokmudur? Neys neys simdi aklima geldi de bi daha izleyeyim filmi ozlemisim :) Bu arada kitabindan daha guzel olan nadir filmlerden biridir bence. Kitabi okurken filmden aldigim keyfi alamadim nedense. Filmdeki favori sahnem ise sunnshinee arkadasimizin mesajinda da bulunan ve dusuncelerin seslendirildigi bolumdur. Turk sinemasinin essiz filmlerinden biri olan bu filmi buraya tasiyan nefertiti ye de tesekkur ederim. |
|
|
Nefertiti başlık çok güzelmiş kaçırmışız... neyse ki Cure Done den kaçmamış :)))
evet Cure Done güzel yorumlar katmış filme :)))
Ben de kitapların filmlerden hep çok daha anlamlı olduklarını savunurum ve kitabı okuduktan çok sonra çıkan filmi de nasıl canlandırılmış acaba diyerek izlerdim genelde...
Ama ilk defa bir filmi gördükten sonra kitabını okudum ve hayal kırıklığına uğramıştım... O zaman şunu düşünmüştüm, Türkan Şoray , Kadir inanır ve Ahmet Mekin gerçek birer sanatçı...
Film ise daha çok yıllar konuşulacak kalitede anlamlar içeriyor...
Aşkı ve sorumluluğu bu filmle özdeşleştirmişimdir hep... :))) |
fiogf49gjkf0d
Nefertiti585 :
Hep şunu düşündüm... Asya’nın ikinci kocası Asya’yı sadece sahiplendi... Bu bir tür çıkar ilişkisiydi...
Nihayetinde, filmin son anlarında... Asya seçimini eski kocası şoför oğlandan yana yapmalıydı diye haykırıyor tüm bedenim...
|
|
|
Filmin can alıcı noktası, zaten asyanın tercih yaptığı final sahnesi.
Asya tercihini eski kocasından yana yapsa idi, şu an bu filmi konuşuyor olacak mıydık acaba?Yoksa filmde; aşkı, emeği, güveni geriye doğru sorgulamamızı ve üzerine yukarıdaki harika yazıları yazmamızı sağlayan nokta mıydı orası?
Her karesini tekrardan yaşattığınız için yüreklerinize sağlık... |